28 augustus 2015

My Berlin Favourites

Hi Allemaal! Nu ik enkele dagen moet wachten tot ik weer een camera tot mijn beschikking heb om mooie foto's te maken van mijn recepten, kan ik de tijd mooi gebruiken voor een post over reizen. Vandaag een artikeltje over de toffe reis die ik maakte afgelopen zomer.





Met de trein reisde ik vanuit Rotterdam naar Berlijn. Hierna ben ik doorgegaan naar Wenen, Praag, Venetië, Milaan, Elba, Florence en Rome. Één van mijn topfavorieten was zeker Berlijn! Vooral de sfeer die in deze stad hangt is geweldig! In de vier dagen dat ik er geweest ben waren er twee plaatsen waar ik echt van genoten heb. Voor het geval jullie ooit nog naar Berlijn gaan wil ik jullie deze plekjes zeker niet onthouden! Ik heb het over de Berliner Teufelsberg en de Neue Heimat Street Food Market.

Berliner Teufelsberg
Vanaf S-Bahn station Grunewald (waar tevens een monument is omdat dit een deportatie station was in de WOII) liep ik min of meer op gevoel richting de berg. De stortregen, het onweer en het verdwalen onderweg mocht de pret niet drukken. Een aandoenlijk oud vrouwtje vond me zielig dat ik zo door de regen liep en nam me mee in haar autootje naar het begin van de heuvel. Soppend in mijn schoenen kwam ik uiteindelijk boven en met een mazzeltje kon ik zo mee met de volgende tour. Het terrein zit achter slot en grendel, dus zonder deel te nemen aan een guided tour kom je het terrein niet op.

Ik kreeg een tour in het Duits. De mensen die mij een beetje kennen weten dat dit niet echt mijn beste taal is. Ik kreeg dus niet alle informatie goed mee, maar wat een gave plek! Het is één grote street art/ graffiti galerij. Elk stukje muur is beschilderd en zelf een oude auto is niet met rust gelaten.



De gebouwen waar je ook in gaat en de torens waar je op gaat zijn oud en vervallen. Meeste plaatsen hebben geen buitenmuur meer waardoor er veel water binnen lag. Dit zorgde voor mooie weerspiegelingen een toffe foto's. De plaats waar je rondloopt is een voormalig spionage station van Amerika. Ben je in Berlijn is dit zeker de moeite waard om te bekijken.



Ben je nou niet in een te avontuurlijke bui en wil je graag zonder verdwalen bovenkomen? Dat kan! De tours beginnen bij het hek bovenaan de berg. Je kunt hier gewoon met de auto of fiets heenrijden, maar ook lopend zijn er veel makkelijkere en snellere paden dan die ik heb gelopen. Het adres is te vinden op de website evenals tijden van de tours. Wil je de weg nou echt niet zelf zoeken is er in sommige gevallen ook nog een meeting point bij het S-bahn station Grunewald.


Onder het kopje foto's heb ik nog wat extra fotografie toegevoegd van deze plek!

Neue Heimat Street Food Market

Voor alle foodies die naar Berlijn afreizen heb ik nog een leuke tip waar jein een geweldige sfeer het lekkerste street food kunt eten! Elke vrijdag en zondag is er aan de Revaler Staße 99 een markt. 


Je vindt hier binnen in een soort oude loods ook allemaal standjes met lekker vers gemaakt eten, net even wat anders dan de lokale bratwurst of currywurst. Spareribs zo van de BBQ, Aziatische wokgerechten of lekkere broodjes met entrecote en mangochutney, ga zo maar door. De keuze is reuze! Er zijn verschillende plekken waar je lekker kunt loungen met live gespeelde jazz muziek op de achtergrond. De sfeer die op de ze plaats hangt is een beetje typerend voor de Berlijnse sfeer die mij zo van deze stad deed genieten. Altijd een beetje alternatief en enorm relaxed.

















Dus heb je een avondje de tijd? Zoek wat leuk gezelschap op en doe een gezellig hapje en drankje in deze relaxte Berlijnse sfeer. 

Ben jij hier ook geweest of ga je binnenkort nog naar Berlijn? Laat me weten wat je er van vond! Deel jouw favoriete plek in Berlijn in de reacties hieronder!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten