12 december 2015

Topcombi: Geitenkaas met bietjes en een honing- balsamicosaus

Goedemorgen Foodlovers! Inmiddels is iedereen de Kerstspullen al van zolder aan het trekken en de Kerstboom aan het optuigen, maar ik ga toch nog eventjes stilstaan bij 5 december :). Aangezien we met de familie niks doen aan Sinterklaasgerelateerde mikmak (denk gedichten, surprises en pakjes) nodigde ik mijn ouders, broer en opa en oma uit in mijn huisje voor een etentje. Onwijs gezellig natuurlijk, en de gerechten waren ook nog een goed gelukt! Vandaag deel ik met jullie het voorgerecht: Taartjes van bietjes en geitenkaas met appel, zelfgemaakt croutons, walnoten en een honing- balsamicosausje. Wellicht iets voor Kerst?

Deel 1: Geitenkaas-bietentaartjes
  • Geitenkaas
  • Gekookte bietjes
  • Peper
Voor de taartjes gebruikte ik een glas waarin ik eerst een laagje plasticfolie deed zodat het taartje makkelijk uit het glas te halen was. De gekookte bietjes snijd je in plakken van ongeveer 0,5 cm dik en breng je op smaak met wat peper. Ik gebruikte een geitenkaas 45+. Leg eerst een plakje biet onderin het glas. Zorg dat je een plakje kiest met de diameter die zo dicht mogelijk bij de diameter van het glas komt. Maak vervolgens een even dik laagje geitenkaas, waarbij je zorgt dat je ze goed aandrukt. Bouw zo stevig mogelijk! Herhaal dit nog een keer. Als je hem stevig bouwt en goed aandrukt kun je hem makkelijk uit het glas halen en meteen aansnijden of serveren als heel taartje.

Deel 2: Honing- balsamicosaus
  • Honing
  • Balsamico azijn
Een heel simpel sausje is dit. Ook erg lekker als dressing overigens! Voeg balsamicoazijn en honing samen in een pannetje (verhouding 2:1, maar pas vooral aan naar smaak!) en laat de helft inkoken. Dit duurt ongeveer 10 minuutjes. That's it!

Deel 3: Garnituren
  • Walnoten
  • Appel
  • Wit brood
  • Peper & zout
  • Waterkers
  • Olijfolie
  • Citroensap
Croutons: Zelfgemaakte croutons zijn een kleine moeite maar echte tien keer lekkerder dan die kneiterharde kant-en-klare croutons. Het is handig als je oud uitgedroogd brood gebruikt of anders je brood bewust een dagje buiten de zak laat uitdrogen. Ben je dit vergeten, kun je altijd nog de oven raadplegen. Snijd de korstjes af van het gedroogde brood en maak blokjes van het formaat dat jij wilt. Verwarm een pan met een flinke laag olie en laat goed heet worden. Bak je croutonnetjes met peper, zout en ik doe vaak ook nog wat paprikapoeder, binnen 1 a twee minuutjes krokant.
Waterkers: Even aanmaken met wat olijfolie en citroensap.
Walnootjes: Een beetje klein maken.
Appeltjes: Schillen en in partjes snijden. Een beetje citroensap zorgt dat hij mooi van kleur blijft.

Ik heb ze een andere keer ook gemaakt en het bord opgemaakt als een soort tuintje. Hiervoor gebruikte ik als aarde een fijngestampte cracker en wat gemalen koffie. Helaas staat het sausje niet op deze foto's, maar misschien is die wel te combineren met de "aarde".

Komende tijd zal ik nog meer gerechtjes laten zien van dit diner, en natuurlijk wat er gegeten wordt met Kerst in huize de Vaal!


Ga jij deze topcombi serveren bij het Kerstdiner?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten